Over Praktijk Gravenburg

De praktijk dankt zijn naam aan de woonwijk waar de praktijk is begonnen. Inmiddels is de praktijk verhuisd naar de wijk Ter Borch (Eelderwolde). Ten zuiden van de stad Groningen.

Mijn werkervaring ligt zowel in het onderwijs, de gezondheidszorg als de jeugdzorg. Waarmee ik dus oprecht een generalist ben op mijn vakgebied.
Ik heb jaren in het voortgezet onderwijs gewerkt. VMBO, Leerwegondersteunend Onderwijs en Praktijkonderwijs, maar ook HAVO, Atheneum en Atheneum+. Daarna heb ik binnen het Speciaal Onderwijs gewerkt, waar onderwijs werd gecombineerd met zorg. Na enige tijd maakte ik een overstap naar de Kinder- en Jeugdpsychiatrie. Nu werk ik, naast het werken in Praktijk Gravenburg in het onderwijs.

De combinatie van deze werkgebieden heeft mij gevormd in hoe ik mijn vak beleef en hoe ik met hulpvragen omga. Ik ken de weg in het onderwijs en ik ben er van overtuigd dat daar vaak veel mogelijkheden voor oplossing liggen voor het kind. Maar in mijn zoektocht naar oplossingen in het onderwijs speelt mijn eigen ervaring als leerkracht ook een duidelijke rol. Ook ken ik de voordelen en de valkuilen binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie. Dit maakt dat ik binnen mijn praktijk een breed aanbod kan leveren, wat is toegespitst op het kind en dichtbij en laagdrempelig is. Door mijn contacten met collega’s die kinder- en jeugdpsychologische hulp bieden en de verschillende Centra voor Jeugd en Gezin, heb ik een breed netwerk aan aanvullende hulpverleners.

In mijn contact met kinderen en jongeren zoek ik aansluiting bij de belevingswereld van het kind. Hoewel een eerste contact met kinderen voor zowel ouders als het kind altijd spannend lijkt, merk ik dat ik het ijs snel kan laten breken. Het is fantastisch om te zien hoe kinderen vaak bij een tweede afspraak met gemak, of zelfs stralend, binnen komen.

Tijdens de ouderbegeleiding werk ik vooral toe naar inzicht bij de ouders. Als ouder is het soms moeilijk om te kunnen overzien welke ballast je kind (en daarmee de opvoeding van je kind) met zich meedraagt. Door dit inzichtelijk te maken en te bepalen welke factoren beïnvloed kunnen worden, kan vaak in enkele sessies de opvoedingssituatie verlicht worden.

Door de jaren heen heb ik ervaring opgedaan als begeleider voor leerkrachten en als supervisor voor gedragswetenschappers. Het coachen van deze beroepsopvoeders ervaar ik als inspirerend. In gesprekken, oefeningen en opdrachten zet ik aan tot zelfreflectie. Immers, het is belangrijker en effectiever om zelf tot inzicht te komen welke veranderingen er nodig zijn dan wanneer iemand anders de veranderingen opdraagt.

2 reacties op “Over Praktijk Gravenburg

  1. Hoi Marianne,
    Prachtige website met duidelijke informatie.
    Vond het superleuk dat je er was ter ondersteuning van het werk.
    De gedragskaart van de leerling waar je mee aan de slag bent geweest werkt tot nu toe heel goed; de afgelopen week had hij meer g-tjes en v-tjes dan emmetjes (snap je het nog?…) een verrijking om goede tips te krijgen die werken.
    Tot ziens,
    Afie

  2. Hai Marianne,

    Wat een leuke website! Gedurende mijn stageperiode als orthopedagoog heeft Marianne mij op een zeer leerzame, inspirerende en prettige manier begeleid en gecoacht. Erg veel succes met Praktijk Gravenburg!

    Tot kijk en groetjes,
    Jolise