Start van het nieuwe schooljaar

Gaat uw kind starten op het Voortgezet Onderwijs? Zorg er dan voor dat u uw kind deze eerste periode goed ondersteunt in het plannen en organiseren van het huiswerk. Begin daarbij bij het begin; hoe vul je een agenda in en hoe werk je hier vervolgens mee? Zoek dit samen met uw kind uit, evenals het maken/plannen en leren van het huiswerk. Ieder mens hanteert zijn eigen leerstrategieën. Help uw kind om te onderzoeken welke strategie bij hem/haar past. Uw kind heeft voor jaren profijt van een goede start van het schooljaar. Immer, een eenmaal goed aangeleerde leerstrategie, komt in verdere jaren van pas!

Picto’s

In bepaalde vormen van hulpverlening worden ze al jaren gebruikt; picto’s. Maar ook binnen ieder ‘gewoon’ en druk huishouden kunnen picto’s een uitkomst zijn. Zo kunnen ze een ondersteuning bieden bij je kind dat graag de dingen zelf wil doen, maar dat (nog) niet voor elkaar krijgt. Kinderen met problemen in het structureren en plannen van alledaagse vaardigheden kunnen veel steun hebben aan pictogrammen. En ook ouders voor wie het aansturen van een gezin met kinderen een zware klus is, kunnen baat hebben bij de inzet van picto’s.

Op internet is een prachtige site te vinden, waar je allerlei pictogrammen kunt downloaden: http://www.sclera.be/  Echt, je kunt het zo gek niet bedenken of op deze site staan passende plaatjes. Je kunt ze toepassen, door bijvoorbeeld op een rij op de kamer van je kind te plakken, ter ondersteuning van het ochtendritueel. Of je verzamelt er een aantal, waar je een koortje doorheen rijgt, die je in goede volgorde op de kamer van je kind hangt. Voor veel kinderen werken picto’s namelijk extra treffend, wanneer er een handeling aan gekoppeld is. Bijvoorbeeld door de picto’s die ‘afgerond’ zijn in een doosje stoppen.

Huisregel voor computergebruik

Een vader van een cliënt heeft mij ooit eens de tip gegeven voor een goede huisregel voor computergebruik: kaartjes om tijdens de hele week in te zetten. De regel werkt als volgt; ieder kind binnen het gezin krijgt enkele kaartjes (bijvoorbeeld 5) waar op staat: goed voor 30 minuten spelletjes op de computer/ i-Pad/ Playstation. Wanneer je kind spelletjes wil spelen (op de computer/ i-Pad/ Playstation, etc.) kan het een kaartje inwisselen en daarbij de kookwekker zetten op een half uur. Wanneer, gedurende de week, de kaartjes op zijn moet je kind wachten tot een nieuwe week begint. Dan worden de kaartjes weer opnieuw uitgedeeld.
Het voordeel van een dergelijk systeem is dat je duidelijkheid en voorspelbaarheid creëert. Bovendien verminder je de discussie en ruzies op het moment dat je moet aangeven dat het spelen van een spelletje niet mag. Je kunt dan als opvoeder als het ware de schuld buiten jezelf leggen. Er was immers een duidelijke afspraak en je kind heeft zelf de keuze in het inzetten van de kaartjes. Dit maakt het vervolgens iets makkelijker om je consequent te houden aan een huisregel.

Effectiviteit van e-mail consult bewezen

Uit Brits onderzoek is gebleken dat telefonisch contact met de psycholoog of contact via internet (email) net zo effectief is als face-to-facecontact. Het onderzoek is gepubliceerd in het tijdschrift Plos One. Met name bij minder zware problematiek bleek de cognitieve gedragstherapie, geboden via telefonisch contact, voldoende effectief. Deze manier lijkt dan minder persoonlijk, maar biedt veel voordelen. Zo is dit contact natuurlijk veel goedkoper. Ook voelt het voor sommige clienten veiliger en is de drempel om een psycholoog te raadplegen lager. Bron: Trouw 29-09-2012.

Willekeurigheid RVC’s

Geen eenduidige werkwijze door RVC’s

Hoe kan het toch zijn dat RVC’s (Regionale Verwijzingscommissies) zo verschillend werken. De RVC in de regio waar ik werk vraagt om lange epistels en dikke dossiers om de aanvraag van een beschikking voor LWOO of Praktijkonderwijs te onderbouwen. Terwijl er in andere regio’s RVC’s werkzaam zijn die genoegen nemen met de vereiste dossiergegevens en een korte motivatie van enkele regels. Dit laatste scheelt een heleboel tijd en geld! En is het niet al zo dat genoeg deskundigen zich over de vraag hebben gebogen welk onderwijs voor dat kind het meest geschikt is?